fbpx

Petra Švecová / Primary

19/06–28/08|2020

Absolventka pražské akademie prošla ateliéry Milana Knížáka, Vladimíra Kokolii a Vladimíra Skrepla, u něhož v roce 2018 úspěšně absolvovala diplomovou práci, kombinující nástěnnou malbu se závěsnými obrazy. Velmi přesně její směřování vystihl při klauzurách na akademii již profesor Jiří Sopko, když umělčiny kompozice charakterizoval jako “sny o krajině”, tj. jako obrazy tušeného, mající blíže ke konceptuálnímu než k perceptuálnímu pojetí malby. Aktuální autorčiny práce jsou charakteristické především oproštěním se od jakéhokoliv principu spekulativnosti. V samotném tvůrčím procesu vystupuje do popředí zesílený význam vlastních vizí a imaginace, které svůj výraz nacházejí v jednoduchých, a přesto neobyčejně tvarově bohatých útvarech. Koncentraci na samotnou malbu provází výrazná redukce, která je kompenzována důrazem na mnohotvárnost projevu. V obrazech experimentuje a polemizuje s metodami modernismu, vyzdvihující do popředí jinak především formální kvality malby. Její pracovní metoda také počítá s opakovaným nanášením lazurních vrstev, které místy vymývá. Postup samotným obrazům tak poskytuje jistou autonomii a zároveň vede k prolínání paměťových stop – podobně jako v naší mysli. Petru Švecovou fascinují koloristické a namnoze sublimní světelné kvality, za jejichž pomoci dokáže vdechnout nový život námětům z milovaných chladných severních Čech se svým inspirujícím prozařujícím světlem. Výstava je úmyslně koncipována jako dialog autorčiných obrazů s historickými předměty z let 1900 – 1940. Záměrem instalace bylo vytvoření sitespecific ideálního prostoru, který může být důkazem koexistence starého umění s novým v jednoznačné polemice s dobovým klišé o “zločinném ornamentu”. Bylo to právě naopak mnohdy dekorativní umění, které svým abstrahováním tvarů a konvencionalizovaným ornamentem umožnilo nástup abstraktního umění. Představené secesní a artdecové vázy s obrazy Petry Švecové tak rozehrávají subtilní estetický narativ a zároveň nabízejí např. odpověď na úlohu současného umění a jeho možnosti v historickém interiéru.

Menu